Każdy skuter musi być regularnie serwisowany, pamiętać należy m.in. o wymianie oleju. Trzeba wiedzieć dokładnie, jaki olej do mieszanki 2T będzie odpowiedni i czym kierować się przy jego wyborze. Wlanie niewłaściwego oleju to prosta droga do wystąpienia wielorakich problemów.

Kiedy konieczna jest wymiana oleju w skuterze?

Podczas przeprowadzania serwisu skutera należy pamiętać między innymi o wymianie oleju, który z czasem się zużywa. Im więcej przejechanych kilometrów, tym trzeba częściej zmieniać płyny. Przy zwykłym użytkowaniu zaleca się wymienić olej w skuterze raz w roku, niezależnie od liczby pokonanych kilometrów. Jest to niezbędne do tego, aby jednostka napędowa silnika nie nagrzewała się nadmiernie, a wszystkie ruchome elementy znajdujące się w silniku były dobrze nasmarowane.

Olej pełni funkcję ochronną, oczyszcza silnik z zanieczyszczeń, których niestety nie brakuje w benzynie. Każdy producent jasno określa, kiedy powinno się wymienić konkretny olej silnikowy, zwykle następuje to co 10 tysięcy kilometrów, chyba że ma się silnik o mniejszej pojemności, to należy robić to częściej. Co Wymiana oleju co sezon powinna być jednak wystarczająca. Wiele osób wymienia go na wiosnę, ale lepiej zrobić to po sezonie, przed przerwą zimową. Jest to ważne ze względu na związki siarki obecne w przepracowanym już oleju, które sprzyjają powstawaniu korozji w kontakcie z wilgocią.

Jaki olej do skutera 2T, dlaczego nie 4T?

Przy wyborze oleju do skutera wyposażonego w silnik dwusuwowy obowiązują pewne zasady. Wiele osób nie zdaje sobie nawet sprawy z kluczowych różnic między smarowaniem 2T i 4T. Oleje w silnikach 4T są wielofunkcyjne, ich zadaniem jest nie tylko smarowanie, ale też chłodzenie, ochrona przed korozją, niwelowanie oporów pracy, przeciwdziałanie zabrudzeniom. Oleje w 2T nie muszą zostać wzbogacone o dodatki mające przeciwdziałać spienianiu i poślizgowi sprzęgła.

W skuterach z silnikami dwusuwowymi można mówić o osobnym układzie smarowania. Olej po jednym użyciu przez silnik zostaje spalony razem z benzyną. Istotne jest to, aby jak najlepiej się z nią łączył. W mieszance nie może być zbyt wiele oleju, bo będzie dodatkowo zanieczyszczać spaliny i wydech, odkładać się, mostkować świece zapłonowe, zmniejszać osiągi pojazdu. W przypadku oleju w 2T mało istotne jest jego starzenia się ze względu na smarowanie w układzie otwartym. Ma ono przede wszystkim właściwie amortyzować łożyska, nie może brakować go na cylindrach. Jego zadaniem jest także utrzymanie silnika w czystości.

Zdecydowanie ważniejszą kwestią będzie zredukowanie do minimum problemu z dymieniem, które przyczynia się do zanieczyszczania środowiska naturalnego. W olejach 2T znajdują się dodatki zapobiegające dymieniu, przyspieszające mieszanie się ich z benzyną i upłynnianie ich w niskich temperaturach. Na próżno ich szukać w olejach do czterosuwów. Złota proporcja mieszanki będzie 1:50, czyli na 50 części oleju przypada jedna część oleju. Bardzo ważną kwestią jest też styl jazdy, właściwe wyregulowanie gaźnika, używanie silnika 2T na wyższych obrotach, wystrzeganie się długiego hamowania. Wszystko to przełoży się na efektywniejsze smarowanie, co jest kluczowe w przypadku każdego silnika.

Jaki wybrać olej do silników dwusuwowych?

Przy wyborze oleju do silników dwusuwowych należy mieć na uwadze przede wszystkim jego parametry i jakość. Wysokiej klasy olej charakteryzuje się większą wytrzymałością. Zaleca się wybór olejów syntetycznych ze względu na ich odporność na wahania temperatury i wolniejsze starzenie się. Na uwadze trzeba mieć również klasę lepkości oleju, najlepiej będzie zapoznać się z instrukcją pojazdu przed jego zakupem. Każda maszyna ma konkretne potrzeby, jasno określone przez producenta.

O wysokiej jakości oleju można mówić, jeśli ma on oznaczenie “FC”. Na pośrednią jakość wskazuje napis „FB”. Wystrzegać należy się słabej jakości olejów, które można poznać po symbolu „FA”. Na oleju silnikowym nie powinno się nadmiernie oszczędzać, najlepiej będzie postawić na dobrej jakości olej półsyntetyczny lub w pełni syntetyczny. Nie poleca się olejów mineralnych. Przy wyborze oleju do silników 2T należy kierować się klasyfikacją jakościową według AP i JASO. Inny typ oleju sprawdzi się w przypadku silnika o konstrukcji starszej niż współczesnej, obciążonego lub średnio obciążonego.